Dag 3 – Tisdagen 26 juli 2011 – Arboga till Katrineholm

Tredje cykeldagen, vi unnade oss lite omvägar mot Katrineholm.

Trevlig frukost på Sörby Herrgård och sedan riktade vi kosan mot Arboga och tog oss över Arbogaån. Därefter krånglade vi oss upp förbi Arboga flygplats med mål att ta grusvägen längs Hjälmare kanal. Vägen dit var fin men grusvägen längs Hjälmare kanal var inget speciellt att rekommendera. Lång grusväg i blandat skick med glimtar av kanalen ibland.

Detta var kalklinbanans dag. En bild med allt som behövs: kalklinbana, tandemcykel och kossor.

Vi tog väg 56 för att, parallellt med kalklinbanan, ta oss över Hjälmaren men 56an var en otrevlig väg, mycket smal och med tung trafik. Därför tog vi direkt avfarten in till Uddens fritidsområde och körde slingriga grusvägar genom byar och skogsområden. Med bara några kilometer kvar till Äsköping kom turens vackraste cykling, en otrolig alléväg som slingrade sig genom åkrarna. Tyvärr var vi för hungriga vid detta laget för att ta någon bild. Den intresserade läsaren rekommenderas cykla dit och se själv!

Kalklinbanan efter att ha kommit över Hjälmaren

Lunchmålet var Julita gård men vi hade missuppfattat standarden på restaurangen. Då de anländande gästerna kom med fina bilar i kostym och fin klänning så kände vi inte att vi kunde gå in där i svettiga cykelkläder. Vi gav oss tillbaka till Äsköping och njöt av en mer prestigelös pizza. Väg 214 tog oss sedan under kalklinbanan för sista gången och vi försökte sedan ta oss in på kalkbrottet men möttes av en stängd arg grind. Men trevligt nog hade det byggts en utsiktsplats över kalkbrottet som vi stannade vid någon kilometer senare.

Från utsiktsplatsen fortsatte vi till Vingåker på en bra asfaltsväg, händelselös men i gott skick så vi kunde hålla god fart. Då vi började inse att vi inte tagit den snabbaste vägen till Katrineholm så blev det inget stopp i Vingåker. Vi lämnade Vingåker med väg 52 och svängde sedan av för att ta mindre vägen söder om sjön Viren. Den började frestande med vacker asfalt men förbyttes snabbt till grusväg, vilket höll i sig hela sträckan. Lite frustrerande men vi fick upp gott tempo gruset till trots, kaptenen fick ägna 90% av uppmärksamheten till att köra slalom mellan potthål.

Litet vattenkraftverk med fin damm vi stötte på längs grusvägen till Katrineholm.

För att hålla humöret uppe hos också stokern började kaptenen mumla något om vin och kex när vi kom fram till Katrineholm. Dit kom vi ca halv sex så vi kunde proviantera på Systembolaget. Letade upp Hotell Gillet där vi bokat rum. En mycket trevlig ägare mötte oss glatt och bjöd på trygg parkering i garaget.

Vi tog sedan en promenad och ordnade det som behövdes för picknick i en av Katrineholms parker. Mycket fin kväll.

Ytterligare en dag utan att vi sett en enda regndroppe.

Sträcka: 115,5 km
Medelhastighet: 23,9 km/h
Cyklat under kalklinbanan: ca 6 ggr (många var det i varje fall!)

… vidare till dag 4 av resan!