Dag 3 – Måndagen 26 Juli – Lärbro till Katthammarsvik

Dag tres etapp, mellan vandrarhemmen i Lärbro och Katthammarsvik

Denna morgon fick vi packa ihop all utrustning och lasta på cykeln. Vi tog småvägar till Slite med hjälp av kartboken. Slite är en av de större orterna på Gotland och det var i utkanterna i staden vi fick se resans första rauk! Förutom raukar så bjöd staden även på vacker industri vid vattnet (för någon med speciella intressen som mig). Med stora städer kommer också mataffärer så här hittade vi lunchsalladerna.

Vid Slite hittar vi resans första rauk...
Vid Slite hittar vi resans första rauk…
... och vackra industrier!
… och vackra industrier!

Sedan fortsatte vi på väg 146 mot Anga. Någonstans här längs vägen kom den uppförsbacke som jag kommer ihåg tydligast från hela vägen. Det var ett svagt uppförslut men det tog aldrig slut, vägen bara slingrade sig vidare, till slut började jag undra om det faktiskt var uppförsbacke eller om jag blivit galen.
Jag tycker mig ha hört innan vår resa att gotland skulle vara så platt. Visst är det platt jämfört med vissa andra ställen, men helt platt är det knappast!

Från Anga letade vi oss med hjälp av kartboken in på småvägar som var märkta som cykelvägar. Stundtals var de lite väl mycket stigar för en fullastad gammal tandem. Det var en väldigt fin sträcka och mycket av det vi fick se var det mest minnesvärda med Gotland, men själva vägen var inte mycket att hänga i granen. Mitt i ingenstans på en åker mötte vi en glad cyklande tysk som undrade var han var någonstans, han var ute själv och upplevde Gotland med tält. Lunchpausen blev till slut mitt i en skog då hungern tog över innan vi hittade en bra plats, myggigare lunch har jag inte varit med om.

Myggig lunchpaus mitt i skogen

Målet för kvällen var Katthamra Gård vilket var resans finaste boende. Mycket vacker gård med några små hus med vandrarhem i bredvid. Katthamra var en mysig ort med en mycket bra restaurang nere vid vattnet. Innan middag passade vi på att utforska Grogarnsberget med fin utsikt över Östergarnsholm. Min far gjorde sin lumpentid delvis i de bunkrar vi hittade på berget.

En kvarglömd bunker ute på Grogarnsberget

Sträcka: 65km
Medelhastighet: 19km/h

… vidare till dag 4 av gotlandsresan!