Crescent gammeltandem

Status: Renoveringen klar! Mycket fin att cykla på.
Märke: Crescent
Årsmodell: Köpes 1976 av förra ägaren
Övrigt: Extrautrustad med 3-växlat Torpedo-baknav i efterhand. Rostig skiftnyckel i pakethållarväskan ingick.

När jag behöver en paus på jobbet kollar jag ibland Blocket för cykelannonser. I januari 2010 dök en annons med en suddig bild på en tandem upp, med beskrivningen “Allt behöver fixas”. Tandem har jag alltid velat prova. Köpte den samma kväll och puttade hem den genom ett snöigt Stockholm.

Tandem juni 2010. Som en liten sommardröm. Sadelhöjderna viskar om att det är sambon som bestämmer.
Tandem juni 2010. Som en liten sommardröm. Sadelhöjderna viskar om att det är sambon som bestämmer.

“Allt behöver fixas” var en bra beskrivning, men det var ändå ett tacksamt renoveringsprojekt. Följande har utförts med den:

  • Hjulen är riktade.
  • Nya däck, slangar och fälgband.
  • Trumbromsen isärplockad och rengjord.
  • Framnavet, styrlager och båda vevlagrena isärplockade, rengjorda, smorda och justerade.
  • Nya kedjor.
  • Kromade detaljer (sadelstolpar, styrstolpar, styren mm) är polerade med Autosol (blev som nya).
  • Handtagen är bytta då de gamla farit illa av utomhusförvaring.
  • Bakre kedjeskyddet är nytt, det främre har polerats för att matcha.

Jag är speciellt glad av att den bara haft en tidigare ägare som tagit väl hand om den, så här sammanfattar hon lite av historiken hos cykeln:

Tandemcykeln köptes våren 1976 hos John Wall i Stockholm som då låg på Drottninggatan om jag kommer ihåg rätt. Vi betalade ca 1600 kr för den.
Då var det ingen växel på den. Vi cyklade mycket runt i Stockholm den första våren. Sommaren 1976 cyklade vi från Pukavik i Blekinge till Ystad, tog färja över till Bornholm och cyklade Bornholm runt. Vi campade och hade tält och all utrustning på cykeln. Tyvärr finns inte de blå cykelväskorna kvar som vi köpte samtidigt med cykeln. Sen tog vi tåget hem från Ystad till Stockholm så även cykeln.
1977 flyttade vi till Gävle och där bildade vi familj och fick 2 barn. Cykeln har varit med en hel del. Vi har cyklat till fester, midsommarturer mm. När bilen var trasig en sommar cyklade vi ut och plockade bär i omgivningarna, alla fyra på cykeln. Ett barn på pakethållaren och ett på styret. Vi gjorde även turer till Furuviks djurpark på cykeln, alla fyra.
1994 flyttade vi till Karlskrona och cykeln var fortfarande användbar. (Växeln tror jag sattes på i början av 80-talet.). I Karlskrona användes cykeln av pojkarna mest och när jag och min dåvarande man skildes följde cykeln med mig till det radhus vi flyttade till, 1997. Då var den fortfarande användbar men stod delvis ute och blev snabbt förfallen.
Vi flyttade till Stockholm 2001 och då hamnade cykeln i förrådet där du hämtade den. Vi hade en ambition att ta hand om den och rusta upp den men det blev aldrig av.

Kedjeskydden. Bakre är nytt, så jag blev tvungen att polera det främre för att matcha.
Kedjeskydden. Bakre är nytt, så jag blev tvungen att polera det främre för att matcha.

Målet är att hålla cykeln så likt originalet som möjligt. De tydligaste avvikelserna jag vet om är:

  • Däcken. Original var troligen Värnamo Lyx (sådant framdäck satt på vid köpet). Om ändå dessa gick att hitta idag?
  • Styrhandtagen. De nuvarande är ganska lika men har reflex på änden till skillnad från originalhandtagen.
  • Växlade bakhjulet. En avvikelse från original som dock är ganska praktisk.
  • Cykeldatorn. Den är lite av en synd på denna cykel. Men som civilingenjör så är jag besatt av att mäta saker, och det vore ju tråkigt att inte veta hur snabbt man kan cykla på en tandem.

Sommaren 2010 hoppas jag innehåller många mindre cykelturer med denna, picknickar i Stockholmsområdet. Och en veckolång cykelsemester på Gotland eller Åland.