Gammelracer – ALAN

Status: Färdigrenovad, i mycket fint skick. Sommarglidare alternativt vardagsrumsprydnad.

ALAN-racern nyrenoverad i vårsolen. Aluminium och blått blev temat.
ALAN-racern nyrenoverad i vårsolen. Aluminium och blått blev temat.
Närbild på drivlinan med genomgående Campagnolo förutom framväxeln.
Närbild på drivlinan med genomgående Campagnolo förutom framväxeln.

Utrustning:

  • Ram: ALAN
  • Vevparti: Campagnolo
  • Växel bak: Campagnolo Super Record, 6-delad kasett
  • Växel fram: Shimano FE
  • Växelreglage: Campagnolo
  • Styrlager/vevlager: Campagnolo
  • Sadelstolpe: Campagnolo
  • Bromsar (fram, bak, reglage): Campagnolo
  • Bak-/framnav: Campagnolo Record
  • Fälgar: Mavic GP4 (bak), Wolber AS 40 (fram), tubdäck
  • Styre: 3TTT
  • Styrstam: Cinelli

Vikt komplett (ca): 9,5 kg.

Ramen och gaffel autosol-putsade och vaxade.
Ramen och gaffel autosol-putsade och vaxade.

Detta var en chansning på blocket som i efterhand var ganska lyckat. När den köptes såg den dock ganska sorglig ut, välanvänd och inte skött alls. Säljaren var inte första ägare men han hävdade att ägaren innan hade varit landslagscyklist. Både ram och komponenter tyder iallafall på att det är någon som kostat på sig lite lyx för många år sedan.

Ramen är av märket ALAN och helt i aluminium. ALAN tillverkar fortfarande cyklar och hävdar sig ha varit först med både aluminium- och kolfiberramar. Denna ram är inte svetsad utan limmad i muffar och på vissa ställen skruvad. Har ingen viktuppgift än men den känns otroligt lätt. Hoppas kunna uppdatera med detaljerad information senare.

Det var ett mycket trevligt renoveringsprojekt och också mitt första försök på att limma tubdäck vilket gick förhållandevis bra. Inget var speciellt slitet och efter total genomgång av lager etc så fungerar allt mycket fint.

Delarna som skall putsas, smörjas och monteras.
Delarna som skall putsas, smörjas och monteras.