Detta är tio gånger enklare att utföra än det är att beskriva på ett bra sätt.
Målet med denna guide är att bidra med mina tips för att förenkla arbetet. Att byta däck involverar samma steg som lagandet av punktering, förutom själva lagandet av punkteringen då.
Problemet som gör processen lite svår att beskriva är att det skiljer mellan cyklar hur svårt det är att få loss hjulen. Men med hjulen väl lossade, så är det samma sak oavsett cykel (förutsatt att det är kanttrådsdäck vilket det är på “alla” cyklar). Jag föredrar att alltid ha cykeln stående upp-och-ner på golvet (skydda gärna sadel och styre med något underlägg) när jag gör detta.
Vid köp av nya däck, var uppmärksam på dimensionerna. Man kunde önska att det bara fanns en 28″ eller 26″, men det finns flera. Förutom olika bredder så skiljer också diametrarna. Alla uppgifter som behövs finns skrivna på gamla däckssidan (ex 37–622 eller 28 x 5/8 x 3/8), ta med dessa till affären så får du hjälp till rätt däck. Dimensionerna på slang är inte lika kritiskt, där räcker det till standardcyklar att välja mellan 26″ eller 28″. Till min 27″-cykel använde jag 28″-slang.
Nödvändiga verktyg
- Skiftnyckel (ev andra standardverktyg för att lossa hjulet).
- 3 st däckjärn (helst moderna i plast, för fälgen och slangens skull).
- Pump.
- Punkteringslagningssats (om det är punktering som skall lagas, dvs).
Jag har bara erfarenhet av traditionella lagningssatser (med lagningslappar och solution, “limmet”). Använder själv enklaste möjliga lagningssatser från exempelvis Biltema. Har hört dåligt om självhäftande lappar, men de verkar smidiga.
Demontering av hjul, slang och till slut däck.
- Lossa hjulet från cykeln.
Det går att laga en punktering på slangen utan att montera av hjulet från cykeln, men arbetet blir mer bökigt. Jag rekommenderar och utgår i beskrivningen från att hjulet monterats av, det krävs för byte av däck eller byte av slang.
Framhjul: På cyklar med trumbroms, koppla loss bromsvajern. På cyklar med fälgbroms (gummibelägg som trycker mot fälgsidorna), lossa på bromsvajern så däcket får rum att dras mellan bromsbeläggen. Framhjulet är alltid enklast eftersom man slipper krångla med kedjan.
Bakhjul: På cyklar med fotbroms (enväxlade och sådana med navväxlar) finns det en bromsarm på motsatt sida kedjan, lossa armen där den är fäst i ramen. På cyklar med utanpåliggande växlar (flera kugghjul på bakhjulet) så är det enklast att växla tills kedjan ligger på minsta kugghjulet. Lossa hjulmuttrarna och dra hjulet ur sitt spår, låt kedjan hänga.Fotbromsat bakhjul avmonterat, bromsarmen synlig vid navet. - Släpp ut all luft ur slangen genom att skruva bort ventilen (på s.k. bilventil eller racerventil så skall stiftet i mitten tryckas ned för att släppa ut luften). Skruva också bort den lilla mutter som brukar sitta längst in på ventilen.
Standardventil isärplockad förutom sista muttern invid fälgen. - Kläm ihop däcket hela vägen runt, så däcket lossar från fälgens insida. Det underlättar när däcket skall monteras av.
- Använd däckjärnen för att montera av däcket. Sätt in ett mellan däcket och fälgen och bänd upp däcket så det hamnar på utsidan av fälgen, fäst däckjärnet mot en eker. Upprepa detta med två andra däckjärn nära bredvid det första. Det mittersta blir då ledigt och kan flyttas utanför de andra. Efter några förflyttningar är däcket löst och hela däckssidan kan lossas genom att man drar ett däckjärn mellan fälgens utsida och däcket.
Ena däcksidan monteras av. Det mittre däckjärnet kan nu flyttas till sidan av de andra. - Tryck in ventilen genom hålet i fälgen och dra ut slangen genom öppningen mellan fälg och däck.
Slangen på väg ut mellan däck och fälg.
– Om slangen har punktering och skall lagas så gå direkt till punkt 6.
– Om däcket skall bytas så montera av det gamla helt och hållet (går oftast lätt att dra av däcket från fälgen då ena däckssidan redan är lossad och slangen är borta). Sätt på det nya däcket som det gamla just satt, dvs med ena sidan av däcket på fälgen. Fortsätt sedan från punkt 8.
Lagning av punktering
- Första steget är att hitta punkteringen. Klart enklast är att använda en hink vatten.
Montera tillbaka ventilen. Pumpa upp slangen och för ner del för del av den under vatten. Punkteringen syns tydligt med en ström bubblor. Kolla hela slangen då det kan finnas fler än en.Längs vägkanten så finns ingen hink vatten tillgänglig. Ofta går det bra att lyssna och känna för att hitta punkteringen. Pumpa upp slangen ganska hårt och lyssna efter pysljud eller känn efter var det blåser lite (läpparna är extra känsliga, men se upp för att råka pussa slangen). För att lokalisera hålets exakta position kan man stryka på lite saliv och se var det bubblar. - Sedan är det bara att följa instruktionerna på lagningssatsen. Torka rent kring hålet, rugga upp ytan med sandpappret, lägg på lite solution över ett område stort som lagningslappen, vänta ~5 min, tryck dit en lagningslapp ordentligt och vänta ytterligare några minuter. Här rekommenderas det normalt att man väntar en längre stund medan lagningen torkar, men för mig har det alltid fungerat mycket bra att i princip direkt montera tillbaka slangen i däcket och pumpa upp tryck så slangen pressas mot däcket.
Montering av slang, däck och till sist hjul.
- Om det gamla däcket skall återanvändas, granska insidan av däcket mycket noggrannt efter orsaken till punkteringen. Jag har flera gånger lagat en punktering utan att ta bort källan till punkteringen, vilket självklart gett en ny punktering på samma ställe direkt. Titta också på fälgens insida, där skall sitta ett fälgband som skyddar slangen mot ekrarnas muttrar. Granska så inga vassa kanter etc finns.
Ena däckssidan sitter kvar på fälgen. Fälgbandet, fälgens insida och däckets insida kan nu granskas för att hitta anledningen till punkteringen. - Sätt in slangens ventil i fälghålet genom att trä in lite av slangen innuti däcket som sitter halvt på fälgen. Sätt på den lilla muttern på ventilen så slangen hålls fast i fälgen. Pumpa upp ett lätt tryck i slangen så den får sin runda form och lite egen vilja, det hjälper för att montera slangen i hela däcket och undvika veck. Efter att ha klämt in slangen i däcket hela varvet runt så behöver man ofta släppa ut lite luft igen för att underlätta att få på däcket.
Däcket krängt åt sidan med ventilhålet synligt. Enklast att göra så för att sätta in den lagade slangens ventil. Slangen på väg in i däcket. Med lätt tryck i sig för att hålla formen. - Dags att börja klämma tillbaka även den andra däcksidan på fälgen och stänga in slangen. Börja förslagsvis vid ventilen och jobba dig runt. Var försiktig att inte klämma slangen när du pressar däcket över fälgkanten. Det är den sista biten som ofta är problem (och omöjlig om däcksdimensionen inte är helt rätt).
När det bara är sista biten kvar, gå tillbaka runt däcket och kläm in däckssidorna så de ligger mitt i fälgen där den ofta är djupare. Använd båda tummarna och pressa däcket stegvis över kanten, alternativt ta tag i själva däcket och försök “vrida” över det. Lätt i praktiken, svårt att beskriva i ord. Oftast fungerar detta, i vissa fall kan man behöva ta till däckjärnen igen. Var då mycket noggrann med att hålla undan slangen, jag har vid flera tillfällen punkterat en nylagad slang i detta ögonblick genom att klämma sönder den med däckjärnet (det är ganska frustrerande). - Pumpa upp ett lättare tryck i slangen, så däcket fylls ordentligt. Massera däcket hela vägen runt så det lägger sig bra i fälgen. På smalare fälgar kan det vara svårt att få däcket att komma ner i fälgen ordentligt där ventilen sitter. Lossa då ventilmuttern, tryck upp ventilen innuti däcket och låt däckssidorna glida ner, sen kan du dra ut ventilen och dra åt muttern igen.
Pumpa sedan upp ett ordentligt tryck i däcket, snurra hjulet och se så däcket sitter jämnt över fälgen. Om inte, släpp på trycket och rätta till. Ett däck som inte är rätt monterat kan ge en skumpig färd. - Sätt tillbaka hjulet på cykeln.
Framhjul: Sätt tillbaka hjulet i gaffeln, kolla att hjulet sitter rakt och dra åt muttrarna hårt. Kontrollera bromsarna ifall de lossades när hjulet togs bort, att bromsvajrar är tillbakamonterade och beläggen justerade.
Bakhjul: Med bakhjulet gäller det att få på kedjan på kugghjulet innan hjulaxeln skjuts in i sitt spår och dras fast.
På cyklar med utanpåliggande växlar så sköter bakväxeln spänningen av kedjan så den behöver inte tas hänsyn till. På cyklar med fotbroms så behöver man justera kedjespänningen med hur långt bak man skruvar fast bakhjulet i sitt spår. Kedjan skall ej vara hårt spänd utan ha ett visst glapp.
När du lagat din första punktering kommer du undra hur denna guide kunde bli så lång för något så enkelt!