Det största målet med denna hemsida är att sprida det jag kan om cyklar. Denna sektion hoppas jag på att bygga ut vartefter med mer information och tips.
Läs dock detta först:
Jag älskar cyklar och har meckat med ganska många olika cyklar. Har dock ingen som helst utbildning inom detta, det jag kan har jag lärt mig själv eller läst mig till i böcker och på internet. Den information som finns här är att betrakta som tips och beskrivningar av hur jag gör, de är inte instruktioner. Mitt mål är att de skall avspegla ett korrekt och bra tillvägagångssätt. Om du hittar något du tycker verkar felaktigt eller bara dåligt, skriv hemskt gärna så lär jag mig, och uppdaterar guiden.
Guider
Dessa är de guider jag har hunnit göra i ordning. Målet är att komplettera med grundläggande guider såsom justering av växlar, riktning av däck mm. Sådant som alla cyklister har glädje av om de inte redan behärskar.
Laga punktering eller byta däck
Detta är så mycket enklare att utföra än att beskriva. Något som alla cyklister förr eller senare behöver. Laga punktering är roligt och man tjänar mycket tid jämfört med att lämna bort jobbet. Att byta däck involverar i stort sett samma steg som att laga punktering, så guiderna har slagits ihop.
Justera navväxlar
Att justera växlar kan verka svårt, men med navväxlar är det bland det enklaste och mest tacksamma arbetet på en cykel. Beskrivning för justering av äldre 3-växlade och nya 7/8-växlade cyklar.
Cykelkedjor och hur de byts
Att byta cykelkedjan är ett av de enklare och vanligare jobben. I denna guide går jag igenom hur man gör och reder dessutom ut en del andra saker kring cykelkedjor.
Rikta hjul
En guide om ett trevligt och viktigt cykelmek – att rikta hjulen. Att göra en enklare riktning av ett cykelhjul är inte svårt!
Lacka om en ram
Detta är en dokumentation av hur jag gick tillväga när jag lackade om gammelracern.Resultatet blev en mycket fin men inte så stark lack.
Stänkskärmsförlängning (även kallad egolapp eller kompislapp)
Detta är min mest älskade extrautrustning på min pendlarcykel. Har provat på två konstruktioner med varierande resultat. Enkelt att ordna, och håller fötterna/byxorna torra och rena.
Tips på externa guider
Under denna rubrik lägger jag upp länkar till guider jag hittat på andra hemsidor när jag själv behövt leta mekarguider.
Service av fotbromsat nav
Att öppna ett baknav med fotbroms trodde jag inte var lämpligt för en amatör så jag drog mig länge för detta. Men den gamla enväxlade Crescenten gick inte att få stopp på ens på plan mark då bromsen var så sliten. Den har ett enväxlat torpedo-baknav från mitten av 60-talet med smörjnippel på.

Efter att ha skummat nedanstående guider och börjat skruva så var det ett mycket snabbt arbete. Inget svårt eller pilligt alls. Dessa nav är verkligen smarta konstruktioner. Ny bromskona fick jag från Tores Cykel & Sport (Fridhemsplan, Stockholm) för mindre än 100:-.