Dag 2 – Måndagen 25 juli 2011 – Strängnäs till Arboga

Dag 2, från Strängnäs via småvägar till Sörby Herrgård utanför Arboga

Fin frukost på Låsta rum & frukost, jag fick (som jag nu börjar vänja mig vid) kommentarer för hur många mackor jag åt. Men på något sätt måste man ju få i sig bränsle för att transportera sig till nästa ställe där man kan fortsätta äta (det här med att cykla är väldigt komplicerat och jobbigt…). Väderprognosen sa blåsigt och regnrisk hela dagen så vi gav oss iväg medan det var uppehåll. In till Strängnäs igen där vi var kvällen innan. Ett vägbygge spelade oss ett spratt och skickade iväg storstadsborna på en utflykt i Strängnäs utkanter. Väl vi hittade till vägen bredvid E20 som skulle ta oss till Torshälla blev cyklingen mycket bra. Snabb men tråkig väg till Kjulaås där vi fick stretching och kakor. Vägen blev än finare mot Torshälla där vi fick salladslunch vid en gammal sluss på Eskilstunaån.

Lunchpaus vid en sluss i Torshälla.

Denna dag blev resans snabbaste, efter 40 km kunde vi stoltsera med 26,8 km/h i medelhastighet. Till det nämner vi gärna packväskorna och de grovmönstrade däcken, men inte medvinden.

Om alla vägar var så här fina...
Om alla vägar var så här fina…

Fortsatte mot Tumbo och sedan på småvägar via Himmelsberga till Kungsör som bjöd på glass. Denna vägsträcka var en av resans finaste med stundtals bra grusväg genom små mysiga byar. När vi tog ett kex-stopp kom en katt och besiktigade cykeln.

Vi råkade trampa in i den här rackarens revir

Från Kungsör tog vi väg 250 norrut och svängde av mot Valskog på en lugn och fin landsväg. Här blev resans första passage under Kalklinbanan, det skulle bli många fler, till kaptenens stora förtjusning (stokern delade inte förtjustningen till fullo men kunde oftast tänka sig vatten- och kexpaus). Vi kom fram till Sörby Herrgård ganska tidigt på eftermiddagen vilket var mycket skönt. Några moln hade vi sett men inte en enda regndroppe.

Sörby Herrgård förtjänar ett eget avsnitt, detta var det mest minnesvärda boendet längs resan. En mysig herrgård som ligger ganska avskilt, med många små rum inredda med olika kungligheter som tema. Att en av de som hjälpte till på gården var cykelfanatiker hjälpte förstås ytterligare (hon blev dock förvånad över att vi inte cyklat dit från Stockholm på en dag, det hade hon gjort…). Utbudet av restauranger i närheten var dåligt och vi var inte så sugna på mer lång cykling, men personalen på Sörby Herrgård var mycket hjälpsamma och ordnade god paj till middag trots att middag normalt inte erbjuds. Vilken service!

Mysiga Sörby Herrgård en bit utanför Arboga

Vi slappade i herrgårdens vardagsrum och tog en kvällspromenad, sedan gick det bra att somna tidigt i vårt mysiga rum.

Sträcka: 85,9 km
Medelhastighet: 25,3 km/h
Cyklat under kalklinbanan: 1 ggr

… vidare till dag 3 av resan!