Att serva skivbromsar är inte min favoritsyssla. Hydrauliska skivbromsar inför ytterligare ett skitigt och kladdigt servicemoment för en cykelmek. Men efter att ha mekat rätt många cyklar med skivor så börjar jag vänja mig. Och bra skivbromsar som är rätt inställda fungerar ju fantastiskt bra. Och så håller fälgarna för evigt…

Nu har vi mekaniska (vajerdragna) skivbromsar på bådas crosscyklar och hydrauliska på våra pendlarcyklar och mountainbikes. På pendlarcyklarna som rullar i alla väder, har enkla bromsar och får begränsat underhåll så har jag haft en del problem. Uppdaterade sidan om min Serious Intention Gates med lite genomgång av problemen på den. Kort sagt: skrikande bromsar på grund av läckande ok. Blev uppbyte till SLX-bromsar på den som sedan fungerat fantastiskt bra så frun ska byta till samma på sin Scott Sub 20.
Ovanstående bild på ett mycket misslyckat cykelunderhåll visar beläggen från hennes Sub 20. Hon fick klaga på mig någon vecka innan jag till slut kollade vad som var problemet. Beläggen ovan hade suttit på min cykel och blivit oljiga innan bytet till SLX. Så jag brände av dom på vår gasspis men vet inte om jag eldade på för mycket. Det var rätt mycket belägg kvar när de monterades bara någon månad innan. Men det bara åts upp…
På min pendlar där oken läckte såpass mycket att beläggen bara höll sig tysta några veckor så var det rätt hopplöst. Men på fruns cykel så räckte det att bränna av beläggen någon gång per år så höll den sig tyst och fin. Så har man problem med skrikande skivbromsar så kan jag rekommendera att elda av beläggen på gasspisen eller helst med en varmluftspistol. De är klara när det slutat ryka om dom.
Det är väldigt intressant med utvecklingen av skivbromsar för landsvägscyklar. Nu känns det lite som ett skapat behov som inte ens proffsen riktigt tagit till sig. Men om några år till kanske det är en självklarhet.